Agila metoder räddade Arbetsförmedlingen ur ett pressat läge

8 april, 2015

När Arbetsförmedlingen fick ansvaret för att hitta boende åt nyanlända i Sverige var pressen hård på att utveckla en helt ny verksamhet som behövde leverera resultat snabbt. Räddningen blev ett agilt arbetssätt för verksamhetsutveckling.

Som en del av etableringsreformen tog Arbetsförmedlingen över ansvaret för att hjälpa nyanlända att bosätta sig där de hade störst chans att få jobb. En helt ny verksamhet som skulle utformas tillsammans med kommuner, länsstyrelser och Migrationsverket vilket innebar en stor utmaning för Arbetsförmedlingen.

– Det fanns ingenting. Inga interna processer, inga it-system och inga strukturer för hur man skulle jobba med de andra aktörerna, berättar Mathias Wahlsten, avdelningschef för integration och etablering på Arbetsförmedlingen.

Med nya ärenden som strömmade in befann sig Arbetsförmedlingen därför i ett utsatt läge när Anders Fresk på Frontit plockades in som projektledare. Med hans mångåriga erfarenhet av förändrings- och projektledning och en passion för agil metodik var det dock tydligt för honom vad som krävdes för att klara situationen.

Läs mer här

Dela artikel
Facebook
LinkedIn
E-post