Lucka 17 - Julklappstips: "The Phoenix Project"

The Phoenix Project är en läsvärd novell om förändringsarbete inom IT organisationer. En ”måste” bok för alla ledare och proffs inom IT. Vi på Frontit har läst och diskuterat boken i en av våra bokcirklar.

Boken the Phoenix projekt är skriven i novellform och handlar om Devops och Management inom IT. Det som tas upp i boken är mycket relevant i dagens IT organisationer.

Vi får följa Bill (IT Manager) och de ibland kaotiska situation som kan uppstå i organisationer.  Företaget har ett nytt IT projekt – The Phoenix Project- som är ett kritiskt initiativ för företagets framtid. Projektet har dragit över i budget både var gäller pengar och resurstid. Bill rapporterar direkt till CEO och får det viktiga uppdraget att vända projektet och reda ut röran man hamnat i. Bill får 90 dagar på sig och om han inte lyckat kommer hans IT avdelning att outsourcas. Något pressande situation…

Med hjälp av en högt uppsatt kollega som hjälper Bill att tänka utanför boxen med sin ”trevägs filosofi” kommer han till insikt med vad som bör göras för att lyckas. Men tiden tickar… Bill organiserar workflows, effektiviserar arbetet och förbättrar kommunikationen mellan avdelningarna. I hans fokus ligger också att hålla övriga affärsfunktioner uppdaterade med det pågående arbetet i hans projekt.

Boken är lättläst och stundom underhållande. Man känner igen de olika persontyperna i en organisation och beteenden i olika situationer – ofta pressande. Vi får möta bl.a. Steve (CEO), den typiska ledaren som är bra på att övertala men även på att skälla ut om allt inte går som planerat. Företagets ”IT guru” som kan allt om systemen och som företaget inte kan klara sig utan m.fl.

Situationer som beskrivs och utreds i boken är även problematiken kring prioriteringar av alla lika högt prioriterade ärenden och när ny otestad kod produktionssätts okontrollerat vilket medför vissa komplikationer…. ja, ni hör – mycket igenkänning i boken.

Relevant citat att ta med sig från boken:

” Readers will not only learn how to improve their own IT organzations, they’ll never view IT the same way again”

Läs den så får ni reda på hur Bill och företagets spännande resa slutar, vi rekommenderar den!