Ny teknik förändrar arbetsplatsen, men tekniken är endast en av ingredienserna för att nå dit många organisation siktar på. En digital omställning av arbetsplatsen kräver även ett strategiskt ledarskap för att styra organisationens digitala satsningar och lotsa organisationen framåt i syfte att dra nytta av digitaliseringen. På så sätt hämta hem de önskade effekterna och realisera affärsnyttan.

Frontits erfarna konsulter inom Digital Workplace hjälper våra kunder att på ett strukturerat och effektivt sätt utveckla förmågan att bli både bättre och snabbare på att ställa om digitalt. Vår metod går ut på att identifiera kund- och affärsnyttan och skapa förutsättningar för en accelererad digitalisering av arbetsplatsen.

Vi ser idag ett gap mellan IT och verksamhet hos många organisationer. IT vill gärna implementera nya digitala verktyg, såsom Office 365 dyl. och fokuserar på att försöka effektivisera de interna processerna. Exempel på detta är beställningar eller inom HR, och helst genom arbetsflöden och automatisering. Då har man också antagit att det som skall levereras är samma tjänster som tidigare, men verksamheten kanske ser annorlunda på den framtida affären och hur tjänsterna bör utformas. Frontits kommunikativa verksamhetsarkitekter kan överbrygga detta gap, jobba med tvärfunktionella team och coacha IT att arbeta mer kund- och affärscentrerat.

Artikel
Referens
Relaterat material