Hur kan ett certifieringsprojekt inom biogas bli mer än bara ett krav och istället fungera som en katalysator för förändring? För E.ON Energy Markets blev det verklighet, med stöd från Frontit. I det här caset får du följa hur förändringsledning och certifieringskompetens samverkade för att skapa verkligt affärsvärde – och hur hållbarhet blev en drivkraft för utveckling.
Vi har pratat med Helena Dahlquist, konsult på Frontit i Öresund, och bett henne berätta om ett projekt inom hållbarhet som hon genomförde på E.ON Energy Markets i Malmö.
Helena, vad handlade ditt uppdrag om?
Det här projektet handlade om att E.ON Energy Markets ville bli certifierade enligt REDcert för att kunna handla med certifierad biogas. Även om själva produktionen av biogas redan var certifierad tidigare i värdekedjan, räckte inte det – även handeln behövde vara certifierad för att hållbarhetskedjan inte skulle brytas. Eftersom E.ON Energy Markets ansvarar för själva handeln med certifikat, blev detta en administrativ certifiering. Trots att det inte rörde produktionen direkt, var den avgörande för att säkerställa spårbarhet och uppfylla hållbarhetskraven. Det är just det som gör hållbarhetsarbete så spännande – det påverkar hela verksamheten.
Hade ni några utmaningar i REDcert-projektet?
Som i alla förändringsprojekt är det avgörande att engagera rätt personer. Certifieringen berörde flera olika roller – från ledningsnivå till operativ personal – vilket krävde tydlig kommunikation och samordning. Dessutom var det en helt ny certifiering för E.ON Energy Markets, vilket innebar att vi behövde bygga upp både vår kunskap från grunden.
Vad var roligt i projektet?
Jag gillar att arbeta med förändringsprojekt, och här fick jag dessutom stor nytta av min tidigare erfarenhet av att införa kvalitetssystem som ISO 9001. Det fanns många likheter – i det här fallet handlade det om att sätta upp ett slags ”mini-kvalitetssystem” för biogashandeln. Vi beskrev hur arbetet skulle gå till för att uppfylla certifieringskraven: vilka processer som behövdes, vilken organisation och vilka roller som skulle hantera dem.
Tar du med dig några lärdomar från projektet?
Absolut. Hållbarhet påverkar alla led i en värdekedja, vilket gör att det genomsyrar hela verksamheten. Det tar jag verkligen med mig. Jag tar också med mig vikten av att driva den här typen av initiativ som just förändringsprojekt – det är då det blir hållbart på riktigt.
Hur gick det – blev E.ON Energy Markets certifierade?
Ja, de blev certifierade! Jag var med vid den första certifieringsrevisionen, och den gick bra. Då granskades att systemet var korrekt uppsatt. Vid kommande revisioner granskas även att systemet efterlevs i praktiken.
Vill du veta mer?
Det här projektet visar hur hållbarhetsarbete kan bli en drivkraft för förändring – och hur Frontit kan stötta i att göra det möjligt. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa din organisation att ta nästa steg i ert hållbarhetsarbete? Hör av dig – vi berättar gärna mer.
Vad är REDcert-EU?
REDcert-EU är ett av de ledande certifieringssystemen för hållbar biomassa, biobränslen och biovätskor. Systemet omfattar hela värdekedjan – från produktion och insamling av råvaror till bearbetning, leverans och handel. Syftet är att säkerställa att produktionen sker på ett hållbart sätt och i enlighet med EU:s direktiv om förnybar energi (RED II), med särskilt fokus på spårbarhet och minskade växthusgasutsläpp. Certifieringen är erkänd inom hela EU och kan även användas globalt.
Källa: redcert.org