Kan HR vara agila?

5 november, 2019

Kan HR-avdelningen arbeta agilt? Ser vi till funktionen och vart vi är i organisationerna borde vi göra det. För det handlar om att människor och relationer trumfar system och processer. Som HR funktion är vi vana att verka i kulisserna och arbeta stödjande. Vi ömsom bäddar, ömsom fostrar och däremellan lyfter vi och hejar på allt vi kan. Men hur ofta gör vi verkligen avtryck vad gäller nya arbetssätt?

Varifrån kommer begreppet scrum?

På våra kontor och i våra verksamheter blir ofta nya ord en del av vardagen. Ett av dem som ofta poppar upp runt agila arbetssätt är begreppet scrum. Ett ord vi använder oss av som om dess innebörd är självklar. Men när du frågar om vilka matcher de sett under Rugby World Cup som avslutades i lördags med Sydafrika som vinnare, blir de flesta frågande. Det är nämligen där begreppet kommer ifrån.

I rugby är scrum en formation som används för att starta om spelet, där lagets forwards kopplar ihop armarna över varandras axlar och sänker huvudena för att skjuta framåt och möta en motsvarande grupp från motståndarlaget. Bollen kastas in i formationen och spelarna försöker ta den i besittning och få den över till sin egen sida. Formationen av spelare måste här hitta en kommunikation och ett samarbete för att vinna över bollen.

Självklart är det ju inte det här som menas i kontorssamtalet. Eller? I kontorsversionen av scrum byter vi ut de ovala bollarna mot mål.

Fokusera på teamet istället för individen

Det är här det börjar bli lite knepigt för den traditionella HR-avdelningen. Genom historien har HR varit fokuserad på individerna. Vi har mätt individer utifrån prestation, utformat utbildningar efter individers behov och lagt bonusmål i individuella planer. Nu hamnar vi i ett läge där vi behöver lyfta blicken och organisera oss så att vi fokuserar på teamet istället för individen. HR, med de många kontaktytor vi har i våra organisationer, är med största säkerhet den funktion som har bäst förutsättningar att påverka och driva framgång genom ett agilt arbetssätt. Därför behöver vi nu lämna kulisserna och vår stödjande roll och ta ett större ansvar. Då behöver vi också tänka på hur vi själva är organiserade.

Skapa självorganiserande team

I våra HR-team behöver vi skapa en miljö tillsammans där varje medarbetare vet sina styrkor och svagheter och därigenom kan bli självorganiserande. Visst vore det fantastiskt om det fanns en ekvation eller för den del en formel som är lösningen på hur detta ska genomföras. Den formeln finns tyvärr inte. Förutsättningarna för teamen och verksamheten kommer att förändras över tid för att marknaden och omvärlden gör det. Varje team måste därför utgå från sig själva och sina möjligheter och hinder . Här är det lätt att börja fokusera på hinder. Fokusera istället på att se de fantastiska möjligheter som finns. Det är så resan börjar.

Ledarens roll in den agila världen

På denna väg behöver våra ledare inom HR ha ett tankesätt som genererar förutsättningar för teamet att vara kreativt, öppet, inkluderande och effektivt. Här handlar det om att coacha individerna till självledarskap. Genom att hjälpa medarbetarna att se och förstå sina drivkrafter och förmågor kommer de bättre förstå sin tillvaro och dess bidrag till att uppfylla de gemensamma målen. Det har alltid varit en del i bra ledarskap att vara närvarande och supporterande. I den agila världen är tillgängligheten och stödet från ledaren ännu viktigare för att coacha gruppen framåt.

HR bör ta täten i att byta fokus

Ovanstående är ett par första steg i en möjlig förändring åt ett mer agilt arbetssätt. En förändring som möjliggör för individer att byta fokus från att klättra upp för karriärstegen till att växa från erfarenhet till erfarenhet. Därmed också ta de första stegen mot att nå den agila verksamhetens framgångar. HR har alla förutsättningar att ta täten här.

För handen på hjärtat visst vore det skönt att kliva ut ur kulisserna?

Skriven av Micael Rödjemyr

 

Referensartiklar:

forbes can-hr-become-agile

hbr.org hr-goes-agile

deloitte-HC-Trends-2019

agil-hr-vad-innebar-det-egentligen

Dela artikel
Facebook
LinkedIn
E-post