Att leda på distans – personligt, operativt och strategiskt

Bakgrund och uppdrag

Precis som på alla företag och organisationer, i Sverige och resten av världen, orsakade pandemin behov av att utöva ledarskap digitalt på distans. Inom Siemens Energy i Finspång kände man att detta blev en stor omställning då verksamheten gick från att arbeta huvudsakligen på plats på kontoret till att arbeta huvudsakligen på distans. Olika viktiga frågor behövde svar och nya metoder introduceras. Vilka arbetssätt behövdes översättas till det nya formatet och vilka behövde ändras? Hur skulle man orka som chef?  

Siemens Energy har sedan lång tid tillbaka ett samarbete med Frontit och hade via Frontits webbinarium noterat kursen ”Att leda på distans” och att det också fanns en öppen utbildning i samma ämne.  En förfrågan kom så till Kerstin Lindfors och Eva Meunier att bygga vidare på detta, och att utforma en skräddarsydd utbildning till Siemens Energy. 

 

Utmaningen

Den stora utmaningen var, och är nog fortfarande, att förhållandet till och upplevelsen av att leda och jobba på distans förändras ganska snabbt med tiden. I början på pandemin var det uppskattat att så mycket ändå fungerade bra via t ex Teams och Zoom. Men ju längre restriktionerna fortsatt, har man kunnat se en större trötthet på de digitala kommunikationskanalerna. – Då gäller det verkligen att kunna hålla motivationen uppe, säger Kerstin Lindfors.  – Inte mindre utmanande var det för oss att vara digitala föredömen själva och hålla våra deltagare engagerade genom hela utbildningen, fortsätter Eva Meunier. 

 

Framgångsfaktorerna

Det främsta framgångsfaktorerna var ett tydligt uttalat syfte med uppdraget och ett verkligt upplevt behov hos deltagarna vilket gjorde dem extra motiverade. Utöver det var det ett fint samarbete mellan kursledare och uppdragsgivare med korta och kontinuerliga avstämningar, som gav möjlighet att förbättra och anpassa innehåll och upplägg under uppdragets gång.

 

Genomförande och resultat

25 ledare fick delta i utbildningen som genomfördes på distans i form av 3 workshops på 2 timmar. Rubriken var ”Att leda på distans – personligt, operativt och strategiskt”. Mellan de olika tillfällena fick deltagarna också olika uppgifter och praktiska övningar att genomföra. Man fick alltså prova på att öva och reflektera mellan passen enligt upplevelsebaserad inlärningsmetodik, som varvar teoretiska moment med reflektion och lärande.

Många deltagare har börjat använda sig av nya arbetsmetoder. Det blev många små förändringar, på riktigt!

 

Några ord från kunden   

– Vi upplevde Frontits konsulter som väldigt flexibla och att de hade snabb respons till våra önskemål, vilka ändrades en del med tiden när vi fick nya erfarenheter från verkligheten. – Det var en stor omställning och Frontit hjälpte oss med att behålla produktivitet även online.