Som en del i sitt uppdrag att bidra till en bättre välfärd såg Regionen Östergötland ett behov av att stärka sin förmåga att leda och driva innovationsarbete. För att lyckas behövdes en gemensam förståelse för vad innovation innebär och vilka organisatoriska förutsättningar som krävs för att det ska bli en naturlig del av verksamheten – såväl ur ett strukturellt perspektiv som ur ett kulturellt.
Uppdraget syftade till att stärka regionens innovationsförmåga genom att ge utvecklingsledare och utvecklingschefer en gemensam förståelse för vad innovation innebär, varför det är viktigt och hur det kan omsättas i praktiken. Ett delsyfte var att vidareutveckla regionens nuvarande innovationsledares kompetens genom nära och kontinuerlig samverkan kring utbildningens utformning.
UTMANING
Behov av ökad innovationskompetens
Region Östergötland såg ett behov av att öka generell kompetens och kraft inom innovation hos medarbetare som verkar som utvecklingsledare och utvecklingschefer i olika verksamhetsområden. För att bygga intern innovationsförmåga genom kompetens, verktyg och metoder anlitades Frontit som samarbetspartner.
TILLVÄGAGÅNGSSÄTT
Utbildning och påbyggnad av innovationskompetens
Uppdraget bestod av två delar;
1) Utbildningskoncept och kompetensöverföring
För att säkerställa intern förmåga framåt bestod en del av ”påbyggnad av kompetens” nuvarande innovationsledare för att kunna återskapa utbildning inom innovationsledning. Frontit planerade, diskuterade och upprättade utbildningens mål, innehåll och utformning tillsammans med beställarens innovationsledarresurser. Utbildningarna genomförandes av Frontit. Efter avslutade utbildningsinsatser genomfördes en gemensam helhetsutvärdering som en sista kompetensöverföring för att säkerställa intern förmåga.
2) Hålla heldagsutbildningar
För att öka generell innovationskompetens hos ca 40 utvecklingsledare genomfördes fysiska utbildningsinsatser, två heldagsutbildningar vid två tillfällen. Teori utifrån forskning och praktiska övningar varvades med gemensam reflektion som var ett återkommande inslag för att knyta an till den egna verksamheten.
”Väldigt bra att få varva praktiskt och teoretiskt och att få testa olika metoder. Men framför allt positivt att se hur man kan använda samma metod på olika sätt.”
– Deltagare utbildning, Region Östergötland
RESULTAT
Stärkt innovationsförmåga genom kunskap, nya metoder och verktyg
Insatsen resulterade i en stärkt förmåga hos utvecklingsledare och utvecklingschefer att leda och driva innovationsarbete. Genom utbildningen etablerades en gemensam förståelse för innovation vilket har bidragit till ökad samsyn, större mod att testa nytt samt införande av konkreta metoder och verktyg som idag används som en del i regionens utvecklingsarbete. Ett återkommande inslag genom hela utbildningen var reflektioner kopplat till olika delområden. Detta resulterade i en konkret handlingsplan för att underlätta fortsatt innovationsarbete.
Påbyggnad av innovationskompetens hos de internt sakkunniga har resulterat i ytterligare perspektiv, inspiration och inblick i vad som är aktuellt på området just nu.
”Roligt och givande att vi från våra olika enheter får möjlighet att genomföra utbildningen tillsammans. Gav en ökad och gemensam förståelse för begreppet innovation.”
– Deltagare utbildning, Region Östergötland
Efter genomförda utbildningar har kundens nuvarande innovationsledare beslutat att använda Frontits målgruppsanpassade innovationsledarutbildning som bas för kommande interna utbildningsinsatser. Det innebär att de nuvarande innovationsledarna har fått stärkt kompetens och verktyg för att själva kunna planera och genomföra innovationshöjande utbildningar inom organisationen.
Framgångsfaktorer
- Ett tydligt ägarskap och plan för hur utbildningens innehåll och arbetssätt tas vidare efter avslutad utbildningsinsats. Genom att säkerställa hur lärdomar integreras i det dagliga arbetet skapas långsiktigt värde och faktisk förändring i verksamheten.
- Involvera verksamhetens egna resurser vid utformning av mål, innehåll och upplägg för att säkerställa relevans, förankring och hög träffsäkerhet i utbildningsinsats.
- Återkommande reflektion för att koppla utbildningens olika delar till deltagarnas vardag med syfte att synliggöra utmaningar/möjligheter att jobba vidare med efter avslutad utbildning.