I januari i år fick Kerstin Lindfors och Mattias Hellsing från Frontit möjligheten att vara talare på Folksams Frukostklubb med inspirationsföreläsningen ”Hjärnan bakom teamet”. En föreläsning som handlar om att leda förändringsarbete och hjälpa individer att fungera bättre i grupp. Vi bestämde oss för att träffa Dag Tyllered på Folksam över en lunch för att lära oss mer om Frukostklubben på Folksam och vad de tyckte om Frontits bidrag till senaste träffen.

Dag Tyllered är medarbetare på Folksam IT Liv och Pension och han driver sedan ett år tillbaka Frukostklubben tillsammans med tre kollegor. Tillsammans är de ansvariga för att samla in önskemål och hitta talare. Frukostklubben har funnits i drygt 10 år och målet är att främja inspiration och lärande. Deltagarna samlas fyra gånger per år och det handlar om att lyfta blicken och hänga med i vad som händer och ligga i framkant, både i vår omvärld och internt på Folksam. Frukostklubben är drivet av medarbetarna själva. Det är ett medvetet val från ledningen för att främja självledarskap och att medarbetarna själv driver och äger förändringsarbetet. Alla medarbetare på Folksam IT Liv och Pension har ett mål att göra minst tre omvärldsbevakningar per år. Det kan antingen vara att gå på event eller på andra sätt skaffa sig inspiration och ny kunskap. Dessa fungerar bra som inspel till att hitta och välja föreläsare till Frukostklubben.

Fullsatt event hos Folksam

Frontits föreläsning ”Hjärnan bakom teamet” passade väl med idéen om att ligga i framkant. Många är intresserade av ämnet och kan dra nytta av detta i sitt dagliga arbete. Det finns referenspersoner som redan hade lyssnat på Frontits egna frukostseminarium och tipsade Frukostklubben. Denna föreläsning är baserad på vedertagen forskning, i kombination med Frontits egna erfarenheter på området. I januari var det ett fullsatt och väldig lyckat event hos Folksam med ca 60 personer på plats för att lyssna och lära.

-Det var ett intressant ämne och alla är nyfikna på att förstå hur hjärnan fungerar och utvecklas i förhållande till den tekniska utvecklingen. Det var en bra investering att lära sig mer om detta. Dessutom var det bra med den litteraturlista som föreläsarna lämnade efter sig så att man kan fördjupa sig ytterligare, säger Dag Tyllered.

Vårens seminarium på Frontit ”Konsten att lyssna på sina kunder” kring ämnet kundcentrering ser vi som en bra kandidat för någon av våra framtida träffar, avslutar Dag Tyllered.

 

Är du intresserad av att veta mer om denna föreläsning kontakta gärna Magnus Tangen Wettlegren 070-249 00 00

 

Artikel skriven av Christine Sandmark och Magnus Tangen Wettlegren

Artikel
Seminarium
Relaterat material

Kontakta Magnus för mer information

Magnus Tangen Wettlegren Konsult 070-249 00 00 Se Linkedin-profil