Står er organisation inför att börja skriva under elektroniskt istället för analogt? Tycker ni att det är svårt att få en överblick av vad digitala underskrifter är, hur det fungerar, vilka krav som ställs och vad det skulle innebära för er vid ett införande?
Många organisationer, både inom privat och offentlig sektor står inför stora digitala transformationer där elektroniska underskrifter är en del, eller bör vara en del av digitaliseringen. Idag har den tekniska utvecklingen kommit så långt att en digital underskrift är lika juridiskt giltig som en analog underskrift och antalet leverantörer på marknaden blir allt fler. Samtidigt kan krav och rekommendationer på e-underskrifter ibland kännas som en djungel och vara svåra att förstå, vem ska kan man lyssna på?
I webbinariet kommer två av Frontits erfarna konsulter inom området navigera er igenom och förtydliga vad de olika varianterna av elektroniska underskrifter innebär och vad som är viktigt att tänka på vid krav- och behovsinventering i verksamheten. Med exempel från införande av elektroniska underskrifter i en av Sveriges största kommuner finns många bra lärdomar att ta med sig.
Målgrupp:
Webbinariet riktar sig till Er inom privat eller offentlig sektor som står inför att påbörja arbete med elektroniska underskrifter och vill få ökad kunskap om skillnader, krav, rekommendationer och framförallt, vad som behövs av verksamheten för att införa och etablera nya arbetssätt.
Talare:
Malin Björnholdt och Erik Mattsson arbetar som konsulter på Frontit. Malin har de senaste två åren varit ansvarig projektledare för den digitaliseringsresa Örebro kommun gjort med införande av elektroniska underskrifter. Erik har i samma projekt haft en viktig roll som kravledare och delprojektledare för flera av leveranserna inom huvudprojektet.